ההצלחה של חנויות מסוימות למסחר אלקטרונית טשטשה את העובדה שלא תמיד ההצלחה באה בקלות. חשוב מאוד לבצע אפיון נכון של החנות המקוונת וזאת על מנת להכין את התשתית היציבה והנכונה להצלחה.
באופן הגיוני למדי, הדבר לא שונה מעבודת ההכנה שיש לעשות לפני פתיחת חנות חדשה, בקניון למשל. במקרה כזה חשוב להחליט מראש מי הוא קהל היעד, מהו הקונספט של החנות, אילו מוצרי דגל אמורים להימכר בה ואילו מוצרים עשויים שלא להתאים.
אספנו מספר טיפים חשובים בתחום האפיון (ואפילו קצת מעבר לו) שייסעו ליזמים בדרך להקמה ולתפעול של חנות מסחר אלקטרונית מצליחה. בין הצעדים החשובים נמצאים הגדרת מטרת החנות, הגדרת קהל היעד, הגדרת תחום הפעילות, עיצוב ומראה וכן התייחסות לכלים תומכי מכירה.
1. מטרת החנות – עניין הגדרת המטרה של חנות וירטואלית עשויה להיראות ברגע הראשון מוזרה מעט. אחרי הכל, מטרתה של כל חנות (ולא רק ווירטואלית) הוא להניב תזרים מזומנים חיובי ולהרוויח. עסק שאינו רווחי אינו מצדיק את קיומו, לא כן? למעשה התמונה מורכב מעט יותר. מעבר לעובדה שמומלץ להגדיר את המטרה באופן רחב יותר מאשר רווח בלבד, גם ביחס לרווח חשוב לחשוב במה דברים אמורים. האם החנות אמורה להניב רווח בטווח זמן קצר? בטווח זמן ארוך? האם יש לה מטרה של תמיכה בעסק פעיל ב"עולם האמיתי"?
2. הגדרת קהל היעד – מלבד הגדרת מטרה, חנות מסחר אלקטרונית מצליחה מתחילה את דרכה באפיון מדויק של קהל היעד הרצוי. על פי רוב, פניה לכ-ו-ל-ם פשוט איננה עובדת באופן יעיל, לפחות בשלב הראשון. לכן, חשוב מאוד להחליט האם החנות פונה לקהל יעד פרטי (B2C) או דווקא לקהל היעד העסקי (B2B). לא רק זאת, אלא שחשוב גם להחליט האם האתר פונה ללקוח המקומי או הבינלאומי, לצעירים, למשפחות, לצרכני מותגים, למחפשי מציאות וכן הלאה.
3. מהו תחום הפעילות – אפיון תחום הפעילות יכול להיות ברור מאליו, אך לא תמיד התשובה ברורה. חנות באינטרנט יכולה להציע מגוון מוצרים רחב (מעין חנות כלבו וירטואלית), או לחילופין להציע מוצרים או שירותים ייחודיים או מתמחים. כאשר מדובר בחנות שתומכת בעסק פעיל וקיים, ניתן להחליט שכל המוצרים יוצעו גם באינטרנט או לחילופין ליחד את החנות הווירטואלית במוצרים ייחודיים.
4. עיצוב ומראה – עוד לפני שמחליטים איך ומי יעצב את החנות, כדאי לבצע אפיון כללי של מראה החנות ועיצובה. חשוב לקחת בחשבון אלמנטים של נוחות גלישה, פרוטוקולי אבטחה, ואלמנטים טכניים נוספים, אבל אסור לשכוח את הקונספט הכללי של החנות. העיצוב צריך להיות בהתאם ל"אני מאמין" שקבע היזם או המשווק.
5. כלים תומכי מכירה – למרות שמדובר באפיון ובדרך כלל לא קיימת עדיין חנות וירטואלית, מומלץ לתת את הדעת כבר כעת לשימוש בכלים תומכי מכירה. טפסי משוב, שימוש בניוזלטר, ממשק עם דף פייסבוק גוגל פלוס ורשתות חברתיות נוספות, יסייעו לשמור על קשר עם מבקרים מזדמנים בחנות והפיכתם ללקוחות חוזרים.
לסיכום
בנית חנות באינטרנט, מצריכה הליך אפיון ייחודי ושונה מבנייה של אתר רגיל.